Madrid

Natt til onsdag dro jeg av gårde på en spennende tur. Jeg byttet fly i Amsterdam og i Madrid ble jeg møtt av ei dame som stod og viftet med navnet mitt. Der traff jeg tre andre som var ute i samme ærend som meg. Vi skulle nemlig spille inn reklamefilm. Tirsdagen ble lang med kostymeprøver, møte med en “stoned fox” og en hvit bil som skulle folieres blå i full fart.

Torsdag ble vi hentet kl 05.00 på hotellet. Det ble en lang kjøretur for vi skulle langt ut på landet.

Her ute hadde vi en spennende og morsom dag. Resultatet vil komme på T.V. i uke 17. Møtte så mange hyggelige mennesker. Da jeg kom på rommet mitt i 18.00 tiden på kvelden, var jeg ganske sliten.

Jeg fikk tatt ett bilde fra takterrassen og tuslet litt rundt en times tid. Brått var det kvelden og vi ble hentet.

Jeg har smakt på mye spennende ( denne fisken, østers og blekksprut) og snakket med spennende mennesker. Dette var virkelig en opplevelse.

Flyet hjem på fredag gikk før frokost. Brått tilbake til hverdagen igjen.

Søndag ble det BOWLING

Polymyalgia Revmatika

Moren min har fått sykdommen Polymyalgia Revmatika og det er grunnen til at jeg ikke har blogget på en stund. Hun har ikke kunnet røre seg og hun startet med 11 dager på helsehuset, mens hun ble utredet. Jeg har kjørt henne til ulike leger og sykehus, lagd middagen hennes og  handlet for henne. Litt logistikk problemer har det vært for å få til treninger for barna osv. Moren min har fått medisin som hjelper, selv om hun nå sliter med ett gammelt magesår pga nye tabletter. Fredag ble hun operert for å ikke miste synet på det ene øyet. Hun har fått hjemmesykepleie, alarm og hjemmehjelp. Det har vært tungt og slitsomt, men det ser ut som om hun kommer seg litt nå.

Mannen min og jeg har for første gang prøvd oss som instruktører på grunnkurs i Svenskebugg. Håper vi ikke har skremt folk bort, for vi har mye å lære på den fronten. Takk til de dansende som har tålmodighet med oss.

Eldste gutten er kommet inn på Wang toppidrett neste år. Nå er det bare å finne ut hvordan han kommer seg til og fra Fredrikstad – Halden tur retur,i tide.

Går lenge mellom hver gang vi har råd til å bruke hytta. Viktigste er at vi klarer å beholde den, så får bruken komme siden.

Måke, ski og mer enn nok snø

Meg

Det var kø på vei opp til hytta på fredag. Sent fremme ble vi møtt av ryddet og pent måkt parkering. Vi har en veldig snill nabo som måker for oss. Han måker hele bakken ned hver eneste gang vi kommer. Selv måtte vi måke oss inn til hytta. Ble bare en sti på fredag. Lørdag ble det mer måking.

Måkt oss vei
Inngangspartiet

Heldigvis ble det tid til en liten skitur også. Den var ikke lang, men den var helt nydelig. Skiløypa gikk forbi masse hytter der folk stod og måkte tak og terrasser.

Mer snø på vei

Vi fikk måkt vekk det tyngste på taket og mesteparten av plattingen, før det ble for mørkt. Det er begrenset hva man rekker på en liten kort helg.

Da vi dro hjemover igjen snødde det, så blir nok samme jobben neste gang. Uansett hvor mye jobb og måking, ingenting slår denne utsikten.

Utsikt

Nyttårsforsetter og min mors betente arm

Må slutte med dette

Det virker slik at de fleste på min alder ikke har nyttårsforsett. Har de gitt opp? Jeg tror at denne gangen skal jeg klare det. Altså det å si nei til kaker og klare å gå ned mye i vekt. Motivasjonen er der. Jeg vil jo virkelig gå ned og jeg vet hva som skal til. Det hjelper vel litt til at dansekursene begynner igjen,også. Da får jeg rørt meg en god del. Mannen min og jeg har danset Bugg i mange år. Han danser litt swing også, men det måtte jeg gi opp pga ett vondt kne. Vi hjelper til på kursene og danser med nybegynnere. Anbefales virkelig.

Nye kurs i Halden

Moren min har en fot hun ikke kan tråkke ned på og en betent arm hun ikke kan løfte. Problemet er ikke bare å få en legetime for det fikk hun til slutt, men å få noe hjelp. Det eneste hun kunne få var noe smertestillende. Legen hennes har ingen råd og sender henne ikke videre. Min mor er sengeliggende og ligger på sofaen uten å kunne røre den betente armen og der har hun ligget siden 1.juledag. Skal man ikke ha penicillin når man har betennelse?  Hvordan hjelp kan hun få og av hvem?

Min mor og min mann

Jule taco og iskrem kaffe

Meg og barna mine

Torsdag var en flott dag, der alle mine tre flotte barn ble med til Borg storsenter. Vi koste oss med iskrem kaffe, som er kuleis, softis og kaffe. Finnes ikke noe bedre.

1.nyttårsdag ble min datter 29 år.

Etterpå var det hjem for å lage taco. Det var godt med noe annet enn bare tung julemat.

Romjulstaco

Karoline la ett bilde av den minste katten vår på snap. Tror ikke hun er helt fornøyd med navnet hans. Hun og samboeren har med seg tre rasekatter så her er det kattsomt.( ikke folksomt).

Karoline la ut dette på Snap

Nyttårsaften hadde vi gjester. Det ble dansing til Tik tok snutter, til langt ut på morgenkvisten. Heldigvis tok ingen bilder da. Vi hadde en super koselig kveld.  Venninnen min la ut dette bilde. (Jeg må stjele litt bilder når jeg glemmer å ta selv.)

Irenes nyttårsbilde av oss

Godt nytt år alle sammen.

Fem katter og trangt om plassen.

Kledd på meg de fleste julegavene

Julen kom i år med forkjølelse og veldig sår hals. Det ble ikke en veldig sen julaften, da det ble slitsomt å holde kroppen oppe for flere av oss. Maten var perfekt, men vanskelig å svelge. Hører folk ligger syke rundt omkring, så vi er ikke alene.

Det beste med julen er jo faktisk at datteren min og samboeren hennes kommer fra Trondheim og hit. Visst blir det trangt med tre små soverom i huset , fire voksne mennesker, to tenåringer og fem katter, men hyggelig er det. Julaften sov min gamle mor over også. Det blir ting overalt og umulig å rydde, men det gjør ingenting. Vi koser oss. Det er gjeste seng foran badet og under trappen. Det er plutselig dobbeltseng på det minste rommet, så der er det ikke plass til så mye som en liten veske en gang. Tross i dårlig form og trang plass, har vi det veldig veldig veldig bra. Husk at der det er hjerterom er det husrom. God romjul alle sammen.

Vi ønsker dere alle en god romjul

Lang kjøretur for å ikke gå på ski

Lørdag kveld

Sent fredag kveld etter at den yngste hadde hatt fotballturnering dro vi til hytta. Vi kom ikke frem før etter midnatt til en iskald hytte som hadde stått kald altfor lenge. Lørdagens skitur skulle bli verdt det tenkte vi. Den eldste gutten hadde feber og hostet. Tre pledd og to dyner hadde han på seg om kvelden da han krøp i seng. Da han våknet lørdag var han ikke i stand til å bli med på noe skitur.

Bagn

Den yngste gutten passet ikke sine skisko. Han hadde vokst for mye i bena. Han prøvde de nye til broren(som vi hadde funnet på Finn.no) og heldigvis passet ham de. Broren var jo allikevel ikke i stand til å bli med. Endelig kom vi oss av gårde. Vi kjørte opp på toppen av Tonsåsen, Litt ergerlig at vi må passere bom på veien, men vi tenkte jo at det ble verdt det. Skiløypene var ikke kjørt opp! Hmmm. Vi kjørte til ett annet sted. Fant noen spor og fikk skiene ut av takboksen. Da sier den yngste guttene at han ikke får skiskoene til å sitte. Mannen min prøver å hjelpe. Noe var galt. Bøylen på skiskoene var for tykk for bindingen. Altså stod vi der og hadde skisko og binding som ikke passet sammen. Vi hev det oppi skiboksen igjen og kjørte tilbake til hytta.

På tur med de firbente gutta

Det ble tur på bena med kattene for meg, mens mannen min måket snø. De var i alle fall glade. De hoppet over hverandre og rullet seg i snøen. På hjemveien ble den yngste også dårlig. I dag ligger de i hver sin seng og tenker på skolekamerater som får delta på jule turnering i kanonball.

Bukkene Bruse broen med Leif

Julebord til Kiel

Mannen min jobber på Noble Instalation som i år hadde julebordstur til Kiel. Mye og god mat var det, med ett flott show . Selve julemarkedet i Kiel var litt nedtur og bød ikke på så mye annet enn det som kunne spises eller drikkes. Vi klarte likevel å finne ett par gaver.

Etterhvert måtte vi finne ett toalett. Jeg klarer meg aldri lenge uten. Da måtte vi finne en kafè. Søt liten is fikk vi til kaffen.

Jeg er helt og fullstendig sliten. En hel helg med festing tar på en kropp som har passert 50. Merker at man ikke er 20 år lenger.

Tur til Uddevalla

Torsdag var det kaffe med mine halv søstre og fredag var det lunsj med ei god venninne. Verden begynner så smått å komme tilbake.

Ikea på Torp

Så kom turen til oss. Vår tur til å kjøre. Denne gangen var det samling i Uddevalla. Eskil delte rom med en kjekk gutt fra Fredrikstad og lærte mye teknisk om hekkeløp. De kalte ham ett naturtalent.

Jan og jeg tok lunsj på Ikea på tilbaketuren. Vi rakk en tur innom systembolaget og Happy price, før vi kjørte tilbake.

Søndag tok Leif og jeg en tur i skogen. Min første tur etter operasjonen.

I dag våknet jeg dessverre opp med feber og vondt i halsen.

Utsikt ned mot huset vårt

Hjemmelaget 50 års gave

Venninnen min fylte 50 år på fredag, så jeg var å leverte gaven i god tid. Hun nevnte for to år siden at hun ønsket seg ett knytte teppe med mye grønt. Jeg ble akkurat ferdig til den store dagen. Det har tatt lang tid og det var fint å se det ferdige resultatet. Det beste av alt var at venninnen min ble rørt og veldig glad for gaven.

Nå må jeg finne meg noe annet håndarbeid til lange vinterkvelder

Leif og Karsten leker i snøen

Fredag tok vi turen til hytta. Her var det julestemning med snø og blåtime. Vi var på julemarked på Bagnsmoen i Bagn. Det er terapi å komme hit.