Når katten blir blind

18 år og blind

Det gikk veldig fort for dyret vårt å gå fra svaksynt til blind. At han myste og så dårlig visste vi ,men plutselig våknet ham opp en morgen forrige uke med en grå hinne på øynene. Store pupiller så frem og tilbake konstant, mens han klaget forsiktig med den lille stemmen sin. Han forstod ikke hva som hadde hendt. Han tok forsiktige steg og kjente med labben foran seg, før hvert skritt han tok. Han gikk fra en vanlig eldre kosekatt til blind, hjelpeløs og gammel på under en uke. 18 år og i fin form frem til nå, så man skal kanskje ikke klage. Dyrlegen sa at han fortsatt kunne ha noen fine måneder igjen, om han da ikke satt seg ned å ble deprimert. Ingenting tyder på det. Jeg vet det er mange som vil at jeg skal ta livet av ham. Noen mener det er det beste for katten. Er det det? Han har ikke vondt og han holder på vanene sine selv om alt tar litt lengre tid. Han ligger fortsatt på fanget å maler om kvelden. Kan ikke en katt ha en god alderdom selv om  den er blind?

For snart fire år siden, døde en av mine beste venninner. Den yngste sønnen hennes nærmer seg nå 25 år og bor fortsatt i leiligheten der venninnen min bodde med samboer og den yngste sønnen. Han bor der alene nå. På torsdag parkerte jeg utenfor blokken han bor, (jeg tok med iskaffe og boller) og ringte på døren. Vi ble sittende og prate så tiden fløy av gårde altfor fort. Det ble mye prat om hva vi hadde funnet på sammen (venninnen min, jeg, datteren min, han og broren hans) da han var liten. Da vi så på klokken var det bare femten minutter til han skulle starte på jobb…. i Fredrikstad. Vi løp ned til bilen og der….gul og fin blinket det en stor fin bot på vindusruta. Plutselig var det bare parkering for beboere med parkeringstillatelse.  600 kr…så den sved skikkelig. Jeg fikk kjørt den unge mannen på jobb, men tanken på boten slapp ikke. Hvor skal man parkere om man skal besøke noen i Sarpsborg? Må man komme med buss? Det går jo ikke, for jeg skulle selvfølgelig også opp til Tune for å stelle graven til venninnen min. Kan jeg besøke sønnen til venninnen min igjen, når det koster 600 kr å parkere? Gutten har jo ikke bil, så det er ikke så lett å bare be ham på besøk heller. 

Vi har gått inn i høstferie uken. Håper dere skal nyte den, dere som kan.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg